Mexicaanse Pompoensoep

Ik las een hele tijd geleden een keer in een tijdschrift dat iemand elk weekend een grote pan soep maakte, zodat iedereen daar het hele weekend van kon eten. Dat leek me toen zo gezellig, dat ik er ook een traditie van gemaakt heb, dat ik elk weekend een grote pan soep maak. Helemaal zelf, dus geen pakjes of zakjes (maar wel bouillonblokjes...). 

Dit weekend maakte ik Mexicaanse pompoensoep (vegetarisch), afgeleid van een recept voor een pompoengerecht wat je eigenlijk met rijst moest eten, maar ik vind het lekkerder als soep. Helaas ben ik vergeten om foto's te maken, maar hier is het recept:

Benodigheden:

1 pompoen (bijvoorbeeld een flespompoen)
1 ui
1 teen knoflook (of meer naar smaak)
1 blikje tomaatblokjes
1 paprika
1 klein blikjes kidneybonen
olijf- of zonnebloemolie
2 (groente)bouillonblokjes
1 liter water
peper
komijn
chilipeper
grote soeppan
staafmixer

Recept:

Snij de ui en de knoflook en bak deze even aan in de olie. Was de pompoen en snij 'm in gelijkmatige blokjes. Was ook de paprika en snij deze in stukjes. Gooi de pompoen, paprika en tomaatblokjes bij het ui/knoflookmengsel. Kook het water en voeg dit aan het groentemengsel toe met de 2 verkruimelde bouillonblokjes. Kruid het met de peper en de komijn. 
Breng het geheel aan de kook en laat het daarna op zacht vuur minstens 20 minuten pruttelen. Is de pompoen goed gaar, maak de soep dan fijn met de staafmixer. Voeg daarna de kidneybonen toe en warm het geheel nog even door.
Verdeel de soep over de kommen (meestal haal je uit één pan zo'n 7 à 8 kommen) en voeg chilipeper naar smaak toe. Handig om dit als laatste te doen als je een gezin hebt. De kinderen hoeven zo geen pittige soep te eten.

Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Diagnose

Controle

Werk